Prevence - PONORKA
Naše škola získala na realizaci projektu Prevence sociálně patologických jevů žáků 6. - 9. Tříd v rámci Grantového programu Zdravé město Velké Meziříčí částku 10 000,- Kč. Projekt realizuje Oblastní charita Žďár nad Sázavou, Centrum prevence PONORKA.
Pro každou třídu se jedná o 2 pracovní bloky, každý v délce 3 vyučovacích hodin + setkání lektorů s třídním učitelem. Všechny programy jsou realizovány interaktivní formou s využitím metod zážitkové pedagogiky. Nejde tedy o strohé předávání informací, ale o zapojení účastníků programu tak, aby si vytvořili k tématu vlastní názor, aby byla posílena jejich sebedůvěra, komunikační dovednosti, sebepoznání, tolerance a přijetí odpovědnosti za své chování. Jedná se tedy o komplex primární prevence sociálně nežádoucích jevů určených žákům 6. - 9. tříd. Postupně se realizují tato témata (dva bloky za jeden školní rok):
- příprava žáků na přechod z 1. stupně ZŠ na 2. stupeň (adaptační pobyt)
- rizika virtuálního světa
- upevnění odmítavého postoje k návykovým látkám
- vztahy mezi děvčaty a chlapci
- porozumění sobě a tolerance k druhým
- prevence užívání návykových látek
- partnerské a sexuální vztahy
- přechod na střední školu
Datum | Třída | Program | Čas | Tř. učitelka |
9.9. | 6. A, B | Adaptační kurz | 8.00 | Čermáková, Zemanová |
10.10. | 7. A, B | Třída a její svět | 10.00 | Beranová, Ubrová |
21.10. | 8. A, B | Můj život, můj svět | 10.55 | Kučerová, Konečná |
22.10. | 9. A, B | Je OK nebýt OK | 10.55 | Teplá, Švecová |
25.11. | 5. A | Klima třídy | 8:00 | Lišková Ilona |
27.4. | 6. A, B | Online svět a já | 10.00 | Čermáková, Zemanová |
28.4. | 7. A, B | Dvě strany jedné mince | 10.55 | Beranová, Ubrová |
29.4. | 8. A, B | Láska je láska | 10.55 | Kučerová, Konečná |
30.4. | 9. A, B | Já a moje finance | 10.55 | Teplá, Švecová |
Fotografie z programu "Adaptační kurz - STARTUJEME". Program proběhl 9. září 2025 ve třídách 6. A a 6. B RS Záseka. Jednalo se o adaptační pobyt vedený lektorkami ze žďárského Centra prevence Oblastní charity.
Během 6 vyučovacích hodin žáci hráli hry na upevnění vztahů ve skupině, získávali o sobě informace, o kterých do té doby neměli tušení a nakonec vyráběli záchranný padák pro vajíčko. Tato činnost je zaujala nejvíc i když výsledek úmorné práce nebyl vždycky korunován úspěchem.