Prevence - PONORKA

  • Mgr. Petr Blažek

Naše škola získala na realizaci projektu Prevence sociálně patologických jevů žáků 6. - 9. Tříd v rámci Grantového programu Zdravé město Velké Meziříčí částku 10 000,- Kč. Projekt realizuje Oblastní charita Žďár nad Sázavou, Centrum prevence PONORKA.

Pro každou třídu se jedná o 2 pracovní bloky, každý v délce 3 vyučovacích hodin + setkání lektorů s třídním učitelem. Všechny programy jsou realizovány interaktivní formou  s využitím metod zážitkové pedagogiky. Nejde tedy o strohé předávání informací, ale o zapojení účastníků programu tak, aby si vytvořili k tématu vlastní názor, aby byla posílena  jejich sebedůvěra, komunikační dovednosti, sebepoznání, tolerance a přijetí odpovědnosti za své chování. Jedná se tedy o komplex primární prevence sociálně nežádoucích jevů určených žákům 6. - 9. tříd. Postupně se realizují tato témata (dva bloky za jeden školní rok):


 - příprava žáků na přechod z 1. stupně ZŠ na 2. stupeň (adaptační pobyt)
 - rizika virtuálního světa
 - upevnění odmítavého postoje k návykovým látkám
 - vztahy mezi děvčaty a chlapci
 - porozumění sobě a tolerance k druhým
 - prevence užívání návykových látek
 - partnerské a sexuální vztahy
 - přechod na střední školu  


Datum

Třída

Program

Čas

Tř. učitelka

9.9.

6. A, B

Adaptační kurz

8.00

Čermáková, Zemanová

10.10.

7. A, B

Třída a její svět

10.00

Beranová, Ubrová

21.10.

8. A, B

Můj život, můj svět

10.55

Kučerová, Konečná

22.10.

9. A, B

Je OK nebýt OK

10.55

Teplá, Švecová

25.11.

5. A

Klima třídy

8:00

Lišková Ilona

27.4.

6. A, B

Online svět a já

10.00

Čermáková, Zemanová

28.4.

7. A, B

Dvě strany jedné mince

10.55

Beranová, Ubrová

29.4.

8. A, B

Láska je láska

10.55

Kučerová, Konečná

30.4.

9. A, B

Já a moje finance

10.55

Teplá, Švecová

1763721854_1763721854528Fotografie z programu "Adaptační kurz - STARTUJEME". Program proběhl 9. září 2025 ve třídách 6. A a 6. B RS Záseka. Jednalo se o adaptační pobyt vedený lektorkami ze žďárského Centra prevence Oblastní charity.

Během 6 vyučovacích hodin žáci hráli hry na upevnění vztahů ve skupině, získávali o sobě informace, o kterých do té doby neměli tušení a nakonec vyráběli záchranný padák pro vajíčko. Tato činnost je zaujala nejvíc i když výsledek úmorné práce nebyl vždycky korunován úspěchem.